alexrider wrote:Zeeko's recommendation regarding water ingress in the mast in a French forum. If you don't understand French, Google translate should give you the gist.
Eau dans le mat du foil alu
Message Marie Zeeko le Mar 13 Déc - 9:14
Bonjour,
je vous remercie d'avoir posé la problématique de l'eau dans les mats des foils alu sur ce forum. C'est une question que beaucoup d'utilisateurs se posent et la réponse est très simple.
Mécaniquement il est déconseillé d'essayer d'étanchéifier le mat car il y a tellement de contraintes appliquées sur celui-ci à la navigation qu'au bout d'un certain temps ce que vous pensiez étanche ne l'est plus. A partir de là l'eau s'infiltre et n'arrive plus à ressortir. En vient ensuite des problèmes de poids, de déséquilibre et surtout le plus important des problèmes d'usure chimique avec une corrosion du mat par de l'eau stagnante (que ce soit sur les foils Zeeko qui sont traité ou sur tout autre foil alu).
Zeeko conseille donc de ne pas tenter d'étanchéifier le mat pour ne pas risquer d'avoir de l'eau stagnante. Il n'y a rien de pire, il vaut mieux avoir un petit peut d'eau circulante et qui pourra ressortir... de toutes façons pour garder un foil en bon état il est conseillé de le démonter tous les 15 jours de nav pour le rincer à l'eau douce et appliquer du T-Gel sur les pas de vis.
Fort de ses années d'expérience et de tests, Nicolas a testé différentes techniques pour tester l'étanchéité mais aucune n'était satisfaisante pour l'appliquer sur nos foils. C'est comme l'histoire des foils alu/carbone, Nicolas test le mix alu carbone depuis des années avec différentes techniques d'isolation entre les 2 matériaux mais il n'y a rien à faire, après plus d'un an l'électrolyse abîme considérablement le carbone jusqu'à rendre le foil inutilisable. C'est pour cela que nous le déconseillons et que nous ne le proposons pas.
J'espère avoir pu répondre au mieux à votre question, je suis désolé que ma réponse soit si tardive, nous sommes débordé avec la sortie des nouveaux foils (Le White & Green et le Spitfire) qui sont un vrai succès.
Bon ride
Marie
jespin4845 wrote:don't forget to seal your new zeeko alloy mast everyone,....the water in there sucks up performance
Here's the Google translation.
Hello,
Thank you for posing the problem of water in the mats foils alu on this forum. This is a question that many users are asking and the answer is very simple.
Mechanically it is not advisable to try to seal the mat because there are so many constraints applied on it to the navigation that after a certain time what you think waterproof is no longer. From there the water infiltrates and can not get out again. Then comes the problems of weight, imbalance and especially the most important problems of chemical wear with corrosion of the mat by stagnant water (whether on the Zeeko foils that are treated or on any other foil alu) .
Zeeko therefore recommends not to try to seal the mat so as not to risk having stagnant water. There is nothing worse, it is better to have a small can of circulating water and that can stand out ... anyway to keep a foil in good condition it is advisable to disassemble it every 15 days from nav to Rinse with fresh water and apply T-Gel on the threads.
With years of experience and testing, Nicolas has tested various techniques to test the tightness but none was satisfactory to apply it on our foils. It is like the history of foils aluminum / carbon, Nicolas test the alu carbon mix for years with different techniques of insulation between the 2 materials but there is nothing to do, after more than a year the " Electrolysis considerably damages the carbon to render the foil unusable. That is why we do not advocate it and we do not propose it.
I hope to have answered your question, I am sorry that my answer is so late,
we are overwhelmed with the release of the new foils (The White & Green and the Spitfire) which are a real success.
BIB
Good to hear that the new foils are selling well - makes it more likely that they can continue R&D on the canard foil faster.